Ortodontik Aciller

Ortodontik tedavide acil durumlar nadiren görülür. Eğer çözemeyeceğiniz acil bir durumla karşılaştıysanız mutlaka doktorunuzla iletişime geçmeniz gerekmektedir.

Çoğu acil durumu doktorunuza gitmeden kendiniz çözebilirsiniz. Aşağıda oluşabilecek durumları çözüm yolları ile beraber anlatmaya çalışacağım.

Acil durumlara geçmeden önce tel tedavisi sırasında dişlerinize yapıştırılan apareylerin nelerden oluştuğuna hep beraber bakalım.

Sabit ortodontik tedavide temel olarak kullanılan braket ve bileşenleri:

• braketler
  • ark teli
  • hooklar ve elastikler
  • ligatür
  • metal bantlar.

Bu bileşenleri fotoğraflar üzerinden anlatmaya çalışacağım:

Braketler dişlere yapıştırılır ve ark telini sabitlemek için kullanılır.
Ark teli tüm braketlere bağlanır ve dişleri hareket ettirecek kuvvet oluşturur.
Ark teli ligatürlerle diş üzerindeki braketlere bağlanır.
Metal bantlar daha fazla kuvvet gereken durumlarda dişleri yüzük gibi saran parçalardır.
Hooklar, dişleri hareket ettirmek için kullanılan elastikleri takmak için kullanılır.

Basit olarak braketler ve parçaları ile ilgili bilgi sahibi olduktan sonra şimdi de ortodontik tedavi süresince karşılaşabileceğimiz acil durumları özetlemeye çalışacağım.

Tüm Dişlerde Ağrı

Braketleriniz yeni takıldığı zaman tüm ağzınızda sızlama şeklinde ağrı hissedebilirsiniz. Özellikle ilk bir hafta yiyecek ısırmaya çalıştığınız zaman ağrı hissedersiniz. Bu yüzden ilk zamanlar yumuşak yiyecekler tüketmeniz bu süreci daha kolay atlatmanıza yardımcı olacaktır. Braketler ilk takıldığı zamanlar yanaklar, dudaklar ve diş etlerinde de irritasyon yaparak durumu daha da zorlaştırabilirler. Bu ağrıyı rahatlatmak için ağzınızı ılık tuzlu suyla çalkalayabilirsiniz. Tuzlu su solüsyonunu hazırlamak için 1 çay kaşığı tuzu 1 bardak ılık suyla karıştırabilirsiniz.

Eğer dişlerinizde çok sızlama varsa Asetaminofen gibi hafif ağrı kesiciler kullanabilirsiniz. Aspirin, Ibuprofen ve Naproksen Sodyum gibi ağrı kesiciler diş hareketini yavaşlattığı için tel tedavisi sırasında bu ilaçları çok fazla kullanmanız tavsiye edilmiyor.

Yanakların ve Dudakların İrritasyonu

Bazen braketler, özellikle yemek yerken yanakları ve dudakları tahriş edebilir. Bu problem genellikle tedaviye yeni başlayan hastalarda daha sık görülür. Bu durumda kullanacağınız hasta mumu braketlerle yumuşak dokular arasında bariyer oluşturarak semptomları hafifletir. Ortodontik mumun yutulması problem oluşturmaz.

Sol taraftaki görselde ortodontik hasta mumu, sağ taraftaki görselde ise hasta mumunun uygulanışı gösterilmektedir.

Braket veya Band çıkması

Eğer braket veya band çıktıysa mutlaka doktorunuzu arayın. Bazen çıkan braketi hemen yapıştırmak gerekir. Eğer kopmuş olan braket veya band sizi rahatsız ediyor ve doktorunuza hemen ulaşamıyorsanız, braketi telden çıkarabilir veya telin o kısmını temiz bir tırnak makası ile kesebilirsiniz.